מה זה מסטודון Mastodon

אם אתם בקטע של ציוצים, כנראה ראיתם את הסערות שאלון מאסק (מנכ״ל טסלה, SpaceX, טוויטר ומה לא..) מעורר בקרב הקהל הנוכחי בפלטפורמה. דבר אשר הוביל המונים לנהור לחלופות אחרות, כאשר אחת מהן היא Mastodon - (מאסטדון). האם זו הזדמנות לבסס נוכחות בתור ״משפיעי רשת״ במדיה חדשה?

Mastodon (מסטודון) היא רשת מדיה חברתית מבוזרת, חינמית, בקוד פתוח, המאפשרת למשתמשים ליצור ולהצטרף לקהילות הנקראות "מופעים". היא נוצרה בשנת 2016 על ידי מתכנת בשם Eugen Rochko כחלופה לפלטפורמות המיינסטרים של המדיה החברתית כמו טוויטר, שאנשים רבים חשו שהופכים להיות גדולים מדי, ממוסחרים ונוטים לצנזורה.

אחד המאפיינים המרכזיים של היישום מסטודון הוא היותו מבוזר, כלומר אינו נשלט על ידי חברה או ארגון בודדים. במקום זאת, הוא מורכב מרשת של שרתים, או "מופעים", המנוהלים על ידי אנשים או ארגונים שבוחרים להצטרף לרשת. זה מאפשר מידה רבה יותר של חופש ושליטה למשתמשים, מכיוון שהם יכולים לבחור להצטרף למופע שמתיישר עם הערכים ומדיניות המתינות שלהם.

תכונה מרכזית נוספת של מסטודון היא היותו קוד פתוח, כלומר קוד המקור זמין באופן חופשי לכל אחד לצפייה, שינוי והפצה. זה מאפשר למפתחים להתבסס על הפלטפורמה וליצור תכונות ואינטגרציות חדשות. זה גם מאפשר למשתמשים להפעיל מופעים משלהם ולהתאים אישית את הפלטפורמה לטעמם.

מבחינת פונקציונליות, מסטודון דומה לפלטפורמות אחרות של מדיה חברתית כמו טוויטר ופייסבוק. משתמשים יכולים ליצור פרופילים, לפרסם עדכונים וליצור אינטראקציה עם אחרים באמצעות "toots" (המקבילה לציוץ) ו-"boosts" (המקבילה ל-retweet). עם זאת, למסטודון יש גם כמה תכונות ייחודיות שמבדילות אותו מפלטפורמות אחרות. לדוגמה, יש לו מגבלה של 500 תווים ל-toots (לעומת 280 תווים בטוויטר), והוא מאפשר למשתמשים להשתמש ב"רמות נראות" שונות כדי לשלוט מי יכול לראות את ה-toots שלהם.

אחד היתרונות העיקריים של מסטודון הוא היותו ידידותי יותר לפרטיות מפלטפורמות מדיה חברתית מיינסטרים רבים. הוא אינו עוקב אחר משתמשים או מוכר את הנתונים שלהם לגורמים שלישיים, והוא נותן למשתמשים שליטה רבה יותר על הגדרות הנתונים והפרטיות שלהם. בנוסף, מכיוון שמסטודון מבוזר, הוא פחות פגיע לצנזורה ולשליטה על ידי ממשלות או תאגידים.

עם זאת, למסטודון יש גם כמה מגבלות. מכיוון שהוא מבוזר, זה יכול להיות קשה יותר לגלות תוכן ומשתמשים חדשים, מכיוון שלכל מופע יש בסיס משתמשים ותוכן משלו. בנוסף, מכיוון שמסטודון מנוהלת על ידי רשת של מופעים עצמאיים, אין סמכות מרכזית לאכוף כללים או מדיניות, מה שעלול להוביל למקרים עם רמות שונות של מתינות והכלה.

למרות המגבלות הללו, מסטודון צברה קהל עוקבים משמעותי והפכה לחלופה פופולרית לפלטפורמות המדיה החברתית המיינסטרים עבור אנשים רבים. יש לה קהילה חזקה של משתמשים ומפתחים שמקדישים את זמנם לבנייה ולשיפור הפלטפורמה, והיא זכתה לביקורות חיוביות ממבקרים על ההתמקדות שלה בפרטיות ובביזור.

לסיכום, מסטודוןהיא פלטפורמת מדיה חברתית חינמית, קוד פתוח, מבוזרת, המציעה למשתמשים אלטרנטיבה ידידותית יותר לפרטיות לעומת פלטפורמות המיינסטרים. למרות שיש לו כמה מגבלות, יש לו קהילה ייעודית של משתמשים ומפתחים, והוא זכה לביקורות חיוביות על ההתמקדות בפרטיות ובביזור.

שתף:
תגובות והערות: (0)
יש להזין שם
יש להזין הערה
Sidebar חשבון תפריט מועדפים